Jacques Chocolaterie

Van passie voor chocolade naar de uitvinding van de reep

Antoine Jacques was een man van zijn tijd en zijn streek - én een grote fanaat van chocolade. Geïnspireerd en gemotiveerd door het heersende ondernemingsklimaat met zijn vele uitvindingen, richt Antoine Jacques in 1896 zijn fabriek op in de streek van Verviers. Arbeiders rekruteert hij onder de plaatselijke vaklui die zijn gespecialiseerd in de vervaardiging van chocolade, snoep en peperkoek. Zo stelt hij in samenwerking met een plaatselijke chocoladefabrikant 43 mensen tewerk. Zijn passie voor chocolade zal uiteindelijk leiden tot de lancering van de beroemde chocoladerepen, waarvoor in 1936 een octrooi wordt gedeponeerd.

                                                           

Het gaat Antoine Jacques en zijn chocolade voor de wind. In 1920 sticht hij de NV Jacques Chocolaterie. In 1922 brengt hij de productie over naar Eupen om zich volledig op zijn ambitie toe te leggen: chocolade van steeds betere kwaliteit fabriceren en voortdurend nieuwe repen en tabletten ontwikkelen.

Van de jaren '80 tot 2000: de vraag naar chocolade blijft stijgen

Als fervente verdediger van kwaliteit blijft Antoine Jacques onvermoeibaar zoeken naar manieren om de smaak van de afgewerkte producten verder te verfijnen. En met succes! In 1982 wordt de chocolaterie van Jacques opgenomen in de groep Stollwerck en in 1986 kunnen de bestaande productiefaciliteiten de vraag al gauw niet meer aan. Er wordt besloten een nieuwe fabriek te bouwen die in 1987 in gebruik wordt genomen.

De vraag naar chocolade van Jacques blijft stijgen, ook in het buitenland. In 1993 ontvangt de chocolaterie de "Prix Wallonie" voor exportinspanningen. En het houdt niet op. Intussen is de vraag naar Jacques chocolade zo groot geworden dat intensieve investeringen zich opdringen. In 1994 wordt de fabriek uitgebreid en in de industriezone van Eupen verrijst een ultramoderne constructie met een optimale infrastructuur die in totaal 31.400 m2 in beslag neemt.

Kwaliteit voorop, ook in de XXIe eeuw!

Ook in de 21se eeuw blijft Jacques Chocolaterie trouw aan zijn basiswaarden. Barry Callebaut draagt de waarden van Antoine Jacques hoog in het vaandel. Meer dan ooit staat kwaliteit voorop. Zo installeert de onderneming in 1996 een kwaliteitscontrolesysteem volgens het HACCP-concept (Hazard Analysis Critical Control Point) en in 2001 ziet het label Ambao het licht. De doelstelling? De kwaliteit van chocolade veiligstellen in het licht van een Europese richtlijn (200/36/EC). Die laat immers toe chocolade op de markt te brengen die tot 5% plantaardige vetstoffen mag bevatten ter vervanging van eenzelfde hoeveelheid cacaoboter. Het spreekt vanzelf dat Jacques Chocolaterie het collectieve merk ondersteunt, dat overigens in 75 landen door de Belgische staat is gedeponeerd. Daardoor verbindt Jacques Chocolaterie zich ertoe enkel en alleen cacaoboter te gebruiken voor de fabricatie van zijn producten en geen andere plantaardige vetstof. De onderneming gaat zelfs verder en ondertekent in mei 2007 de Belgische Chocolade Code, CHOPRABISCO: voortaan mag de benaming 'Belgische chocolade' enkel gebruikt worden op de verpakkingen van chocolade die uitsluitend in België gemengd, geraffineerd en geconcheerd is en nergens anders.

Enkele belangrijke cijfers en historische data

1896 Oprichtingsjaar van Chocolaterie Jacques

1920 Toetreding tot een industriële groep uit Verviers

1923 Vestiging in Eupen

1936 Octrooi voor de befaamde chocoladereep

1982 De onderneming wordt opgenomen in de Duitse groep Stollwerck-Sprengel

1987 Opstart van een nieuwe productie-eenheid

1994 Inhuldiging van het chocolademuseum en uitbreiding van de fabriek in Eupen

2001 Certificatie Ambao

2002 Jacques Chocolaterie NV (en de volledige groep Stollwerck) wordt overgenomen door de groep Barry Callebaut

2011: Jacques komt in handen van de Baronie Group.